Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc Ci w sprawnej nawigacji i wykonywaniu niektórych funkcji. Poniżej znajdziesz szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie w ramach każdej kategorii zgody.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „Niezbędne” są przechowywane w Twojej przeglądarce, ponieważ są niezbędne do umożliwienia korzystania z podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie są wymagane, aby umożliwić podstawowe funkcje tej witryny, takie jak zapewnienie bezpiecznego logowania lub dostosowanie preferencji dotyczących zgody. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych osobowych.

Brak ciasteczek

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać określone funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i inne funkcje stron trzecich.

Brak ciasteczek

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają w dostarczaniu informacji na temat wskaźników, takich jak liczba odwiedzających, współczynnik odrzuceń, źródło ruchu itp.

Brak ciasteczek

Pliki cookie dotyczące wydajności służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić odwiedzającym lepsze doświadczenia użytkownika.

Brak ciasteczek

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania odwiedzającym spersonalizowanych reklam na podstawie wcześniej odwiedzonych przez Ciebie stron oraz do analizy skuteczności kampanii reklamowych.

Brak ciasteczek

bip - ikona
Unia Europejska - flaga

Helena Grossówna

Helena Grossówna, fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe

Biografia

Helena Grossówna zasłynęła jako aktorka, tancerka, choreografka, która uchodzi za jedną z największych gwiazd przedwojennego polskiego kina komediowego. Urodziła się 25 listopada 1904 w Toruniu, jako córka Niemca Leonarda Grossa i Polki Walerii Winiawskiej. W mieście tym spędziła swoje młodzieńcze lata, mieszkając z matką i trójką rodzeństwa w domu zbudowanym w technologii muru pruskiego, zlokalizowanym przy obecnej ulicy PCK 30. W Toruniu ukończyła szkołę baletową, a swój sceniczny debiut zaliczyła w 1924 r. jako statystka w „Księżniczce czardasza”, wystawianym w toruńskim Teatrze Miejskim. Naukę kontynuowała na kursach we Francji, a w 1928 r. została żoną Jana Gierszala, biznesmena i mecenasa sztuki.

Po powrocie do kraju rzuciła się w wir pracy scenicznej: jako zawodowa tancerka występowała na deskach teatrów w Toruniu, Poznaniu i Warszawie, głównie w rewiach i operetkach. Do kilkunastu spektakli przygotowała również układy choreograficzne.

Na srebrnym ekranie zadebiutowała w roku 1935, występując w „Kochaj tylko mnie” Marty Flanz. Choć jej złoty okres w kinie trwał tylko cztery lata, do wybuchu II wojny światowej, zagrała w tym czasie w kilkunastu produkcjach, podbijając serca widzów swym wdziękiem, talentem i uśmiechem. Była ekranową partnerką najpopularniejszych wtedy aktorów: Eugeniusza Bodo, Adolfa Dymszy, Ludwika Sempolińskiego, Aleksandra Żabczyńskiego. Wystąpiła m.in. w filmach: „Dodek na froncie”, „Piętro wyżej”, „Zapomniana melodia”, „Paweł i Gaweł”.

Była o krok od rozpoczęcia podboju Stanów Zjednoczonych i kariery w Hollywood, w której miała jej pomóc słynna lipnianka – Pola Negri. Marzenia Grossówny przerwał wybuch wojny, a ona sama zaangażowała się w działania konspiracyjne. Na początku prowadziła na warszawskim Targówku kuchnię wydającą posiłki dla obrońców miasta. Pracowała także w kawiarni i występowała w jawnych teatrach. Podczas powstania warszawskiego, pod pseudonimem „Bystra”, prowadziła w batalionie „Sokół” grupę ok. 70 kobiet, sanitariuszek i łączniczek. Po upadku powstania trafiła do niewoli w obozach jenieckich Gross-Lubars i Oberlangen. Ten drugi został wyzwolony przez 1 Dywizję Pancerną generała Maczka, w której działał m.in. Tadeusz Cieśliński – przyszły drugi mąż Heleny (Jan Gierszal zginął w obozie koncentracyjnym w Mauthausen).

Powojenne stalinowskie władze nie były przychylne osobom walczącym w polskich armiach, toteż ciężko było Grossównie wrócić na duże ekrany. Skupiła się więc na pracy w warszawskim Teatrze „Syrena”, gdzie grywała epizody. W takich też rólkach obsadzono ją w kilku zaledwie produkcjach filmowych, w tym „O dwóch takich, co ukradli księżyć”, w którym zagrała matkę głównych bohaterów – Jacka i Placka, w których wcielili się młodziutcy Lech i Jarosław Kaczyńscy.

Helena Grossówna doczekała się z Tadeuszem Cieślińskim jednego syna – Michała. W 1964 r. przeszła na emeryturę, koncentrując się na życiu rodzinnym. Zmarła 1 lipca 1994 r. w Warszawie.

Upamiętnienie

Helena Grossówna doczekała się upamiętnienia w swoim rodzinnym mieście – Toruniu. W 2016 r. jej nazwiskiem nazwano rondo przy ul. Kościuszki, a do Szkoły Podstawowej nr 6 przy ul. Łąkowej przeniesiono tablicę pamiątkową, pierwotnie umieszczoną w nieistniejącym już „Naszym Kinie” przy ul. Podmurnej.

W 2019 r. Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego wydał komiks autorstwa Macieja Jasińskiego (scenariusz) i Jacka Michalskiego (rysunki), opowiadający o życiu słynnej aktorki.

Za sprawą projektu prowadzonego przez Kujawsko-Pomorskie Centrum Dziedzictwa w Toruniu, wkrótce przy ul. Wola Zamkowa w Toruniu stanie odbudowany dom, w którym dorastała Grossówna. Pod jej patronatem będzie w nim działać centrum wspierania i promocji artystów regionu.

Komiks o Helene Grossównie

Helena Grossówna, fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe