bip - ikona
Unia Europejska - flaga

Pejzaże kulturowe: powiat żniński I

Pałuki welcome to

Gdzieś pomiędzy Wielkopolską, Krajną i Kujawami rozpościera się niewielka kraina, upstrzona licznymi jeziorami i rzekami, falująca łagodnymi wzniesieniami pól. To kraina, która nie przejmuje się sztucznymi podziałami administracyjnymi, tworząc spójną mozaikę miast i wsi z kilku powiatów w dwóch województwach. Mozaikę z błękitu wód, bieli haftowanych czepców, brązów drewnianych rzeźb, żółcieni słomy i zboża. A przede wszystkim z ludzi, którzy charakter tego regionu podkreślają niemal na każdym kroku.

Witajcie na Pałukach!

górą i dołem

Pałuki, „terra Palucenzis”, to niewielki region etnograficzno-historyczny o powierzchni około 2 tys. km2. Na północy graniczy z Krajną, a na wschodzie z Kujawami, które odcina bieg rzeki Noteć. Na południu i zachodzie Pałuki od Wielkopolski oddziela Jezioro Chomiąskie i Jezioro Gąsawskie, rzeka Wełna od Jeziora Rogowskiego oraz rzeczki Rudka, Tyśmienica i Margoninka.

Współcześnie, pod względem administracyjnym Pałuki znajdują się w powiecie żnińskim, nakielskim (południowa część), mogileńskim (zachodnia część) w województwie kujawsko-pomorskim oraz powiecie wagrowieckim w województwie wielkopolskim. Głównymi miastami Pałuk są Kcynia, Szubin, Wagrowiec i Żnin. Ostatni jest uznawany za nieoficjalną stolicę tego obszaru.

 

Nazwa Pałuki ma pochodzenie topograficzne i wywodzi się do słów: „łuk”, „łęg”, „łuh”. Są to staropolskie słowa oznaczające teren pagórkowaty, podmokły, otoczony jeziorami, zarośnięty trawą. Nawiązanie do tej nazwy można znaleźć np. w logotypie Lokalnej Grupy Działania Pałuki – Wspólna Sprawa.

logo LGD Pałuki, fot. Facebook / LGD Pałuki – Wspólna Sprawa 

fot. znin.pl

Pałuki Warto! – jest to hasło promujące region Pałuk. Na wydawanych broszurach, ulotkach Pałuki reklamują się jako region turystyczny „miejsce gdzie przyroda i historia stanowią jedną całość, a wędrówka po okolicy składa się w swoistą podróż przez wieki” [fot. KPCD w Toruniu].

kolorem i wzorem

Elementy kultury i sztuki ludowej Pałuk zebrało w stałej ekspozycji Muzeum Ziemi Pałuckiej w Żninie. Na wystawie można zobaczyć m.in. strój ludowy, zrekonstruowany wg XIX-wiecznego kanonu. Pałuckie kolory to przede wszystkim biel, czerń  i czerwień. Charakterystyczne dla tego regionu były nakrycia głowy: noszone przez mężatki białe czepce, zdobione długimi, haftowanymi bandami oraz męskie „ryjoki” – wysokie czarne kapelusze, dekorowane kwiatami i taśmami. Ponadto dawna pałuczanka nie mogła się obyć bez „piekielnicy” – ogniście czerwonej halki z tradycyjnym czarnym haftem – oraz fartucha w biało-czerowne prążki, również ozdobionego haftem.

Haft dawniej służył głównie do ozdabiania odzieży, obecnie jego tradycja podtrzymywana jest w zdobieniu obrusów, serwet, pościeli i innych produktach turystycznych. Zwyczajowo haftuje się biała nicią na białym tle, co daje subtelny efekt płaskorzeżby; dominują motywy roślinne: okrągłe kwiaty i liściaste gałązki oraz delikatne koliste ażury, obrębione nicią. O pielęgnowanie tradycji hafciarskiej dba Koło Miłośniczek Haftu Pałuckiego, skupiające pałuckie hafciarki, organizujące warsztaty i spotkania.

Pałuczanie spełniali się artystycznie także w tworzeniu dekoracji przestrzennych. Jak na rolniczy region przystało, popularnością cieszyły się ozdoby ze słomy, dekorowane kolorową bibułą. W małej skali wykonywano np. słomiane kwiatki; najbardziej spektakularne były konstrukcje zwane „pająkami”. Zawieszano je pod sufitami chałup i w kościołach. Przybierały formy dzwonów, gwiazd, ostrosłupów.

Tradycyjne stroje i dekoracje pałuckie, fot. KPCD

Dzieła sztuki ludowej Pałuk można obecnie oglądać podczas zjazdów i konkursów dla artystów ludowych, na występach zespołów folklorystycznych, a także na ekspozycjach muzealnych w Muzeum Regionalnym w Wągrowcu i Muzeum Ziemi Szubińskiej im. Zenona Erdmanna w Szubinie.

pędzlem i dłutem

Na Pałukach nie brakuje również talentów rzeźbiarskich i malarskich. Domorośli artyści rzeźbili głównie w drewnie (surowym lub malowanym), przedstawiając postacie świętych i mieszkańców wsi, ptaszki, scenki z wiejskiego życia. Wciąż inspirujący pozostaje także krajobraz pałucki – pełen pagórków, łanów zboża, wierzb. 

 

Pałuckie rzeźby, fot. KPCD

Klara Prillowa (1907-1991), urodziła się w Bydgoszczy, mieszkała w Kcyni, żyła dla Pałuk. Popularyzowała kulturę pałucką, prowadziła zespół grający muzykę ludową, zajmowała się rzeźbą, haftem, gromadziła zabytki związane z kulturą ludową Puław. Jako artystka ludowa znana jest przede wszystkim ze swoich figurek, które już w latach 50. XX znalazły się na ekspozycjach muzealnych. Pod wpływem kontaktów z lokalnymi etnografami sama rozpoczęła gromadzenie i opisywanie kultury oraz folkloru Pałuk. Organizowała spotkania dla dzieci i młodzieży, podczas których przekazywała swoją wiedzę i umiejętności z zakresu rzeźbiarstwa, muzyki i śpiewu kultury pałuckiej.

Jest inicjatorką utworzenia Zespołu Folklorystycznego „Pałuki”. Zespół prowadzi swoją działalność do dziś. Jest to jeden z najstarszych zespołów w regionie, nagrodzony m.in. Medalem im. Oskara Kolberga „Za zasługi dla kultury ludowej”.

Prace Klary Prillowej można oglądać m. in. w Muzeum Ziemi Pałuckiej w Żninie.

Edmund Kapłoński (1927-2011), urodzony w Jaroszewie k. Żnina, związany z Żninem. Mistrz intarsji – pracochłonna technika zdobnicza polegająca na wykładaniu powierzchni przedmiotów drewnianych (zwłaszcza mebli) innymi gatunkami drewna.

Prace Edmunda Kapłońskiego były wystawiane w wielu galeriach i muzeach na świecie. Podobno jedno z jego dzieł posiada król Szwecji. W Muzeum Ziemi Pałuckiej w Żninie można podziwiać kilkadziesiąt prac Edmunda Kapłońskiego. Wśród nich znajduje się wiele, które nawiązują do kultury i historii Pałuk – m. in. śmierć Leszka Białego podczas zjazdu Piastów w Gąsawie.

Stół roboczy i narzędzia E. Kapłońskiego, fot. KPCD

Prace E. Kapłońskiego przedstawiające pejzaże i elementy kultury Pałuk, fot. KPCD

Edward Maciejewski. Związany z Gąsawą. Jest to przykład lokalnego artysty – rzeźbiarza, malarza tworzącego pod wpływem otaczającego jego krajobrazu kulturowego. Na swojej posesji posiada własną galerię, a w niej swoje prace – rzeźby i obrazy. Jak powiedział podczas krótkiej, ale niezwykle ciekawej rozmowie tworzy dla siebie, to co go inspiruje wokół i go interesuje. Nie posiada wykształcenia artystycznego, więc tworzy tak jak wyobraźnia go mu wskaże. Lata praktyki umożliwiły stworzenie własnego stylu.

Galeria E. Maciejewskiego w Gąsawie, fot. KPCD

Prace E. Maciejewskiego, fot. KPCD

wiosną i latem

Kultura pałucka przenika cały wskazany region niezależnie od odgórnych podziałów administracyjnych. Spójność i wyjątkowość Pałuk podkreślana jest w ramach wydarzeń i spotkań organizowanych w regionie. Trzy główne miasta wspólnie działają pod szyldem „Czterech pór roku na Pałukach”, organizując cykliczne imprezy:

 

Wiosna na Pałukach to czas aktywności w Szubinie, wśród których wyróżnia się Konkurs Sztuki Ludowej Pałuk, organizowany przez Szubiński Dom Kultury. To najstarszy, a obecnie jeden z największych konkursów artystów ludowych w regionie. Efekty prac mistrzów ludowych z Pałuk, m. in. rzeźby, plecionki, haftu lub zdobnictwa, można zobaczyć na stronie internetowej konkursu.

Lato na Pałukach odbywa się w Wągrowcu od lat 60. XX w. Inicjatorkami pomysłu były działaczki Towarzystwa Przyjaciół Ziemi Pałuckiej Anna Wolniewicz i Wanda Kowalińska, które chciały zaproponować mieszkańcom i turystom ciekawe sposoby spędzenia wakacyjnego czasu w tym regionie. W ramach wydarzenia organizowane są koncerty, imprezy sportowe, a w minionych latach także wybory Miss Lata na Pałukach.

Jesień na Pałukach należy do Żnina. Korzeniami sięga 1966 r., gdy w mieście zorganizowano pierwsze Dni Pałuckiego Folkloru, zapoczątkowując tradycję zjazdów twórców ludowych. Przez pierwsze lata na rynek pod wieżą ratuszową w Żninie przybywali artyści z  różnych zakątków Pałuk,  z czasem dołączyli do nich artyści z Kujaw, Kaszub, Borów Tucholskich oraz Krajny, współtworząc jedno z bardziej prestiżowych wydarzeń w tej części Polski. Podczas Zjazdu Twórców Ludowych wręczane są nagrody Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego w konkursie Aktywności Artystycznej Twórców Ludowych. Wydarzeniom towarzyszy  Jarmark Sztuki Ludowej oraz Przegląd Kapel i Gawędziarzy Ludowych. 

Plakaty reklamujące wydarzenia w ramach „Czterech Pór Roku na Pałukach”

krokiem i okiem

Mało w którym mieście nazwa regionu jest tak demonstracyjne eksponowana w przestrzeni publicznej. Począwszy od nazwy ulicy, poprzez galerie handlowe, nazwy prywatnych firm i instytucji publicznych, kończąc na klubach i zawodach sportowych nazwa „Pałuki” jest obecna. Świadczy to, że dla mieszkańców Żnina i okolic, Pałuki stanowią ważny element tożsamościowy. Zapraszamy na wycieczkę po pałuckich zakamarkach w Żninie:

 

Pałucki mural na budynku Miejskiej Biblioteki Publicznej w Żninie, fot. KPCD

W Żninie niemal wszystko jest „pałuckie”. Poza pokazanymi przykładami znajdziemy tu jeszcze m.in. Pałuckie Centrum Stomatologiczne, Pałuckie Centrum Stomatologiczne, Pałuckie Centrum Zdrowia, Pałuckie Centrum Kredytowe i Pałuckie Centrum Zaopatrzenia Medycznego, Rehabilitacji i Rekreacji; fot. KPCD

Pałuki są obecne także w klubach sportowych, ośrodkach kultury i lokalnych mediach, fot. KPCD

„Tygodnik Pałuki” wydawany jest od 1991 roku. Skierowany jest do mieszkańców ze Żnina, Szubina, Kcyni, Barcina, Łabiszyna, Rogowa, Gąsawy i Janowca Wlkp. W okresie międzywojennym ukazywało się czasopismo „Pałuczanin“.

Literatura:

Sztuka ludowa Pałuk. Przeszłość i teraźniejszość, W. Szkulmowska (red.), Bydgoszcz 1991.

Szkulmowska W., Jesień na Pałukach. Zjazdy twórców ludowych w Żninie w latach 1996-2010, Żnin 2010. 

Żniński szlak pałucki
  1. Ulica Pałucka
  2. Galeria Pałucka
  3. MKS Pałuczanka
  4. Pałuckie Centrum Motoryzacyjne
  5. Kino Pałuczanin
  6. Tygodnik Pałuki
  7. Lokalna Organizacja Turystyczna Pałuki
  8. Mural na Bibliotece Miejskiej
  9. Muzeum Ziemi Pałuckiej
  10. Księgarnia Pałucka
Sprawdź też inne szlaki dziedzictwa powiatu żnińskiego: